torsdag 14. oktober 2010

JUBILEUM!



 Onsdag kveld = 1 uke på prikken siden vi kom til Lima, fjerne som marsboere på saturn. Er vi byvante ennå? Tja. Jeg tror kanskje et tilstrekkelig kurs i Street Smarts Lima Style tar ca ti år å gjennomføre...

I helga var vi turister. Turen gikk til Mira Flores på fredag – bydelen i Lima som fremfor alt betyr penger, shopping og gringos. Lørdag fant vi den skjeve, rare, fargerike og shabby bydelen Barranco, og der har jeg store planer om å tilbringe en solfylt ettermiddag snart med en kaffe og utsikt over havet! Og så kom livets harde virkelighet: skolen begynte mandag, og fra nå av har vi bare søndager fri.

Hver onsdag arrangerer strømmekontoret en utflukt for oss til et av prosjektene sine, og i dag var vi på et senter for unge mødre i bydelen hvor Emily og Nora bor: Villa Maria del Triunfo. Denne bydelen er enorm og veldig fattig. Bosetninger som Villa Maria kalles shanty towns, og rundt to tredjedeler av Limas befolkning bor i følge spansklæreren vår i slike bosetninger. Det var rart for lille Marit fra Norge å komme dit og gå imellom husene. Men litt fint også - Nora og Emily tok oss med opp på en åskam med utsikt over Villa Maria, og bydelen har utvilsomt sin egen skjeve sjarm.

Hodet mitt sentrifugerer fremdeles inntrykkene fra uka som har gått. Kaos! Jeg legger ved et par bilder fra turen vår så dere kan se. Mer kommer senere.

Håper dere har det fint hvorenn dere er!

-marit  


Himmelstigen i Villa Maria

Nora, Emily, Ragnhild og Linn Iren nyter utsikten.



8 kommentarer:

  1. Oi, hva er det på det avlange bildet? Små trær?

    SvarSlett
  2. Ja, det er noen smaa busker. Tror det er en oerkenplantasje..

    SvarSlett
  3. Helt sinnsyk trapp!! Håpe du har det bra nedi der søta. Savne dæ vettu ;)

    SvarSlett
  4. MAAArit! Du skriver for lite! I dag har jeg, mor, far, sigrid og torgeir møtt Janne på stortinget. Vi fikk omvisning og spiste lunsj. I går spiste vi middag ute hos Sigrid. Kos! Tabbe å reise til peru ass... Snakkes snart! skype?

    SvarSlett
  5. krise at jeg ikke har sett bloggen din før nå. Nå skal jeg begynne å følge med! Savner dere latinofolk. Klemzz fra Kikki

    SvarSlett
  6. AAA, Kikki da! Jeg foelger med paa din og Birgit sin blogg altsaa, det er saa fint aa hoere hvordan dere har det. Jeg har forresten begynt aa skrive postkort! Vil du ha et? Send meg adressen din!:D

    SvarSlett