onsdag 2. februar 2011

TUR/RETUR

Iquitos – Lima – Arequipa – Cusco – Machu Picchu – Cusco – Lima... Iquitos?

Skarp sving forut... 

Følgende blogginnlegg når dere fra en hagestol i et fellesareal i et kloster i Lima. Internett i et kloster, sier du? Såklart! Du sier kloster, jeg sier Wifi. På vei til frokost i dag så jeg faktisk en munk (i en get-up à la 1437 med kjortel, tau rund livet og hele pakka) sjekke facebook på sin fancye lille Mac, og jeg tenkte: det der er definitivt ikke spøkelset til St. Bernard..

Ti stykk Hald-studenter pluss to stykk Hald-lærere bor sammen denne uka her i Lima. Det er midtveisseminar. Vi skvaldrer om landene vi bor i; Peru, Bolivia og Brasil, vi har litt undervisning, vi forbereder oss på de siste månedene som står igjen, spiser norsk melkesjokolade, og for min del: nyter en norsk boble i en søramerikansk storby. Lærerne våre Inger Johanne og Øystein hadde dratt med seg et helt vaffeljern fra Norge, og i går kveld ble det store jernet (som jeg har døpt Haleluja, både på grunn av våre fysiske omgivelser, og kvaliteten på vaflene), innvidd til store smil og fornøyde mager.

Fredag bryter vi opp og drar hver til vårt. Men for min og Ragnhilds del er returdatoen for hjemreisen til Iquitos etterfulgt av et spørsmålstegn. Byen opptrer nemlig for tiden som vertskap for en stor sverm mygg fra jungelen som bærer med seg tre forskjellige typer denguefeber, og som skaper generelt kaos og problemer i byen. Vi er usikre på hva som er fakta og hva som er rykter, men det skal vi bruke denne uka til å finne ut av.

Siden sist har jeg vært litt på ferie i Lima, og litt ute og reist sammen med Linn Iren og Tonje, mine Hald-kompanjonger som bor i La Paz. Tusen ting har skjedd, jeg legger med et par bilder til dere.

Peace out!

Nattbussen fra Lima til Arequipa var så fancy at setene
var mer komfortable enn de fleste senger, og VIP-kunder
(som meg) fikk låne en ipad under reisen.. 


Arequipa.


Arequipa er kakebyen i Peru! 



På sightseeing!
























Machu Picchu.
Du tror kanskje dette er en lama? Der tar du feil.
Dette er faktisk et eksemplar av arten Linselus. Makan til PR-kåte
dyr har jeg aldri vært borti før. Strike a pose! 

Ble kjempefascinert av at vi tilsynelatende bafant oss inne i en sky og gikk kanskje litt amok med å knipse tåkedotter.
Jeg vet ikke om dere er like fascinerte..


Legg merke til det eksotiske navnet til
hotellet vi bodde på i Machu Picchu. Skulle
ønske det var en spøk, men akk, nei..

Hostelet vårt i Cusco. Eller, tjah.. Hostel/Palass..

5 kommentarer:

  1. Å herre, Machu Picchu, MISUNNELIG!!!
    Pass deg for myggen. Peace out.

    SvarSlett
  2. Veldig oppmerksom på at han tar seg best ut i profil, ja... Det er jo ikke så rart, han har nok blitt tatt bilde av før. Jeg bare lurer på når de har tenkt å innføre nattbusser til Trondheim med seter som kan slås ut til senger, og ipad til sine VIPs (that would be me...) - Kos deg!

    SvarSlett
  3. Kan ikke du jobbe litt med det til jeg kommer hjem?:)

    SvarSlett
  4. jeg tror kanskje jeg har sovet på akkurat det stedet i cusco, men da må det ha blitt renovert siden 2004! herlig å lese om tiden din i sør-amerika, marit! savner det kontinentet, kjenner jeg. gleder meg til du kommer hjem igjen så jeg får høre historiene live.

    kos deg videre:) klem fra ida.

    SvarSlett